לחץ נפשי – טיפול ברפואה סינית

לחץ נפשי – טיפול ברפואה סינית
בימים הטרופים העוברים עלינו אף אחד אינו עמיד בפני לחץ. קצב החיים המהיר, הציפיות שלנו מהחיים ומעצמנו וציפיות הסביבה מאיתנו, החדשות והמציאות הפוליטית והביטחונית לצד המצב הכלכלי מעצבים את האווירה הכללית ומשפיעים על רובינו באופן ניכר. לחץ נפשי ופיסי נוצר ומצטבר ומשפיע על הגוף והמח. מאפיין בולט לכך הוא התעוררות של תגובה ביוכימית מיוחדת שבאה לידי ביטוי בהגברת קצב הלב, עליית לחץ דם והחרפה של מתח השרירים. התגובה הזו היא תוצאה של הפרשה מוגברת של אדרנלין והיא ידועה בשם "להלחם או לנוס"-fight or flight response או במילים אחרות: להתמודד או להתמוטט. כאשר האדם חווה לחץ נפשי או פיסי, התגובה הזו חשובה ביותר. היא נותנת לגוף כוח, אנרגיה וערנות נוספים שהינם חיוניים להתמודדות. כשהתגובה הביוכימית מתעוררת היא מקנה לגוף תנאים אשר נחוצים לפעולה יעילה וממוקדת. לטווח קצר תגובת הלחץ הזו היא נטולת תופעות לוואי ואיננה פוגעת בגוף. מצד שני, אם מאורעות מלחיצים מתרחשים ברצף מתחיל להתפתח סיפור שונה. הרזרבות הקיומיות שלנו מתרוקנות ועקב כך מתחילות להתפתח בעיות שונות ומגוונות. (ואגב, הלחץ אינו חייב להיות קיצוני וחמור ע"מ גבות את המחיר מהגוף). התוצאות השונות של העומס הנפשי יכולות להתבטא בצורת כאבי ראש, כאבי גב וכאבים גוף שונים ללא הסבר, בעיות שינה, הפרעות במע' העיכול, מחלות עור ועוד. סימנים אחרים הם יותר נפשיים באופיים ולרוב מלווים את הבעיות הפיסיות, לדוגמא: חרדות, מתח, דיכאון, בעיות ריכוז, חוסר סבלנות ובעיות שינה . אם הלחץ הופך לכרוני ונמשך לאורך זמן הוא יכול להוביל לבעיות רפואיות קשות יותר כגון: לחץ דם גבוה, שבץ, אולקוס, אסטמה, פיברומיאלגיה, מחלת הנשיקה ובעיות שונות של מע' החיסון.
לא ניתן להמעיט בהדגשת החשיבות של הפחתת הלחץ. זה הצעד החשוב הראשון בדרך לחיים בריאים ומספקים. מאחר  וחלק מהגורמים ללחץ בחיינו אינם ניתנים לביטול,הדבר החשוב שכדאי לעשות הוא להפחית את הפוטנציאל המזיק שהלחץ יוצר בגוף ובנפש וזאת ע"י טיפוח תחושה פנימית חזקה של איזון והרמוניה בגוף, שחרור עודפי מתח ובמקביל חיזוק של מע' החיסון.
דיקור סיני היא שיטה עם ניסיון של למעלה מ-4500 שנה בהפחתה ואף העלמה של ההשפעה המזיקה של לחץ נפשי. בעזרת הדיקור ניתן בין היתר להרפות שרירים תפוסים ומתוחים, למתן ולהרגיע את קצב הלב ולהוריד את לחץ הדם. ע"י כך להרגיע את הגוף והנפש ולעזור למע' החיסון להתאושש. מהצד הנפשי, הפחתה ואיזון של תחושות דיכאון, חרדה, כעס, דאגה ועוד ע"י השפעה על מע' העצבים והמערכת ההורמונלית שמפרישות חומרים אשר מווסתים את תגובת ה"להלחם או לנוס" שתוארה מקודם. בנוסף ליעילות הטיפול הסיני, אחת הסיבות החשובות לכך שאנשים רבים בוחרים בו היא האפשרות להשיג את התוצאות הרצויות ללא שימוש בתרופות (אשר כוללות תופעות לוואי רבות, חלקן חמורות אף יותר מהתגובה ללחץ). הדיקור הסיני מאידך, מעצים את תחושת הבריאות ועובד עם המכניזם הטבעי של הגוף לאיזון פנימי והפרשת אנדורפינים שהינם חומרים טבעיים לשיכוך כאבים בהם הגוף משתמש במצבי לחץ ופציעה.