הקשר שבין הלב והנפש

הקשר שבין הלב והנפש
על פי הרפואה המערבית הלב נחשב לאחד האיברים הראשיים בגוף. לכולנו ברור שאם הלב לא עובד לא ניתן לחיות. גם הרפואה הסינית רואה את הלב כאיבר עיקרי וחשוב ומכנה אותו "הקיסר של הגוף". בכתבים הסינים נאמר ש"כאשר הקיסר איננו מתפקד כהלכה אף אחד בממלכת הגוף אינו מאושר"- אמרה אשר מתייחסת לתיפקוד האיברים הפנימיים מחד ולמערך הרגשות שלנו מאידך. הסינים מתארים את הלב כבית המשכן של הנפש והמקום ממנו נובעת השמחה. כאשר הלב באיזון אנו חווים בקלות שמחת חיים, אהבה, קשר טוב עם העולם החיצוני, מערכות יחסים וחברויות. עפ"י התפיסה הסינית הלב מזוהה עם הקיץ, עונה בה הטבע מגיע לפריחה מקסימלית, השמש חמה ביותר, הימים ארוכים והקשר עם העולם החיצוני גדל. כאשר הלב איננו באיזון האדם עשוי לחוות פחדים, חרדות, בעיות שינה, דפיקות לב, תחושה של חוסר שליטה, פיזור מנטלי, ריחוק ונתק מהסביבה, דיכאון… שילוב של תופעות פיסיות ושל סימנים המעידים על מצוקה של הנפש. הגורמים הרגשיים השונים שפוגעים בלב הם מגוונים, למשל:בגידות, עלבונות, אכזבות, הערות פוגעות, חוסר אהבה. דוגמא לכך ניתן לראות במקרים של ניצול מיני בגיל צעיר, תופעה אשר מותירה פגיעה עמוקה במשך שנים רבות באופן פיסי ונפשי. כאשר הלב אינו רגוע בשעות הלילה זה עשוי להוביל לבעיות שינה וכאשר הוא אינו רגוע ביום ישנם קשיים בתקשורת חברתית וקשיים בינאישיים.
בחירות חשובות שאנו עושים בחיים הן 'בחירות של הלב' והן תמיד מושפעות ממצבנו הנפשי. כשאנו מרגישים טוב עם עצמנו גדלה גם תחושת ההנאה שלנו ממה שאנו עושים וזה סימן להרמוניה טובה שבין הנפש, הגוף והמח. ההרמוניה הזו מעידה על כך ש"הקיסר" שלנו חש בטוב.
במחלות כגון פיברומיאלגיה, לופוס, טרשת נפוצה הגוף פגוע אך הנפש פגועה לא פחות. לרוב המחלות הללו לא נמצאה תרופה עד היום בעיקר בגלל שהטיפול הקונבנציונלי מתמקד בגוף אך מתעלם מהמצב הנפשי שכמעט תמיד נמצא ביסוד הבעיה. גדולי הרופאים בסין כתבו כבר לפני הרבה שנים שהנפש הפגועה היא אם כל המחלות והגוף רק מבטא באופן פיסי את מצבנו הנפשי. הרפואה המשלימה נקראת גם "רפואה הוליסטית". מקור השם במילה הלועזית WHOLE-שלם אשר מדגישה את העובדה שהאדם השלם הוא מכלול של גוף ונפש ביניהם מתקיימים השפעה הדדית וקשר בלתי ניתן להפרדה.
הטיפול בדיקור סיני וצמחי מרפא מכוון לאזן את הגוף והנפש ולאפשר ל"קיסר" להשפיע באופן בריא על "ממלכת הגוף". להוות בסיס לתפקוד תקין של שאר המערכות ולקיים איזון פיסי, ריגשי ומנטלי טוב יותר. ע"י כך ניתן לפתח כלים טובים להתמודדות עם טראומות מהעבר ועם קשיים שונים שצצים בחיים. ניתן לומר שככל שהלב והנפש מאוזנים יותר יש לנו שליטה טובה יותר בחיים ואנו מושפעים פחות או מתמודדים טוב יותר עם הפרעות שונות. אנו מסוגלים לבטא יותר מהפוטנציאל הטוב שלנו ואפילו להעיז ולקחת יותר סיכונים בחיים. בנוסף, פעילות פיסית אירובית אשר משלבת שחרור ורגיעה, כגון הליכה בטבע, יוגה וכו' מיטיבה עם הלב ותורמת לשיפור זרימת האנרגיה והדם בגוף. מצד נוסף, פעילויות שמאפשרות צחוק, שמחה וכמובן אהבה מומלצות מאוד לחיזוק הלב והנשמה.