דיקור סיני לכאבי ראש

(איך לשמור על ראש מאוזן)
דוד (שם בדוי) הגיע אלי לפני מספר חדשים לטיפול בכאבי ראש קבועים ועיקשים. הוא סיפר שהראש כואב בעיקר באזור המצח והרקות ומלווה בתחושת כבדות. "כואב לי כל הזמן, כבר הרבה שנים, לא כואב רק כשאני ישן, ניסיתי את כל התרופות וכלום לא עוזר". 
בשיחתנו סיפר שהוא מנהל בחברת השקעות, עובד תחת לחץ כבד, מעשן קופסא ביום, שותה הרבה קפה שחור, אוכל הרבה מזון מתוק ופחמימות וסובל מעודף ליחה. התרשמתי שהוא אדם רגיש, מאופק, לחוץ ומסודר מאוד, בעל הופעה מהוקצעת והתנהלות מדודה וקפדנית (אפילו את הבגדים מסדר ומקפל לפני העליה למיטת הטיפולים). אבחנתי מאבק בין איפוק ולחץ פנימי ובנוסף עודף חום וליחה. בבדיקה הפיסית בעזרת אבחנת דופק והתבוננות בלשון ראיתי חום במע' הנשימה, חולשה של מע' העיכול ומתח. הסברתי לו שכאבי הראש הם תוצאת הניסיון שלו לפצות על לחץ פנימי בו הוא נתון והם מתגברים בגלל הרגלי העישון והאכילה. "אתה שאפתן ואחראי אבל גם מאופק ורגיש. בין קצוות אילו נבנה מתח רב שאתה מנסה לשחרר בעזרת סיגריות ומזון. אילו שתי צורות של הפנמה. הלחץ בו אתה נתון מגביר הפרשת אדרנלין שמעלה את לחץ הדם וטמפרטורת הגוף ומאחר וחום תמיד עולה כלפי מעלה הוא מתרכז באזור הראש. הקפה השחור מחזק את המגמה הזו והמזון המתוק מגביר את כמות הליחה שאחראית לתחושת הכבדות. אם היית מאופק פחות היית צועק מדי פעם או 'שובר את הכלים' והלחץ היה יוצא החוצה במקום להישאר בפנים. מצד שני אם תתנהל בצורה פחות לחוצה גם העישון והאכילה המיותרת יפחתו". הטיפול התמקד בשחרור מתח וחום מאזור הראש, הרגעת מע' העצבים וחיזוק מע' העיכול שאחראית על פי הרפואה הסינית לתחושת היציבות והאיזון שבין קצוות מנוגדים באדם. בנוסף, המלצתי לו לאכול פחמימות מורכבות ששומרות על תחושת שובע יציבה וסדירה יותר לאורך זמן (אורז, דגנים, ירקות כתומים) וכמו כן לבצע הליכה או אימון ספורט קצר מספר פעמים בשבוע ע"מ לשחרר לחץ ןלהפעיל קצת את הגוף במקום את הראש שסובל מעודף אנרגיה על חשבון הגוף שנחלש.
לטיפול השני הגיע בן אדם 'חדש'. דוד סיפר שכאבי הראש חלפו כמעט לחלוטין, "אני מעשן פחות, צורך פחות מתוק ובעיקר רגוע וזורם עם החיים, לא לוקח שום דבר קשה מדי לא ממהר ומלחיץ את עצמי ובכל זאת מספיק לעשות את כל מה שצריך. אני נהנה מהעבודה יותר ובעיקר מעצמי ו…אה כן, אפילו את העניבה אני מהדק פחות, איזו הקלה".
כאבי ראש הם תופעה נפוצה מאוד אבל מניסיוני נוכחתי שיש לה גורמים שונים אצל אנשים שונים. המכנה המשותף אצל כולם הוא שמשהו יוצא מאיזון והכאב עצמו הוא רק הביטוי לכך. זו הדרך של הגוף להגיד לנו שקשה לו לשמור על איזון או במילים אחרות על בריאות.

על פי הרפואה הסינית האדם מתקיים בין אספקטים מנוגדים. יום ולילה, חום וקור, שמים וארץ, פעילות ומנוחה וכו'. כולנו מכירים את העיקרון הזה מחיי היומיום לעיתים מיישמים אותו ולעיתים פחות. למשל:כשקר לי אני מנסה להתחמם וכשחם לי אני מנסה להתקרר. באופן דומה כדאי לכולנו להשתדל ולאזן אספקטים דומיננטים בחיינו. לדוגמא: מי שעובד בין 4 קירות (ועם מזגן) יכול להתאזן על שפת הים או בחיק הטבע. מאמץ מנטלי שמתמקד בראש יכול להתאזן ע"י בעזרת הליכה וספורט. למי שאוכל באופן מופרז מומלץ יום קבוע של צום ממזון אשר מלווה בשתיית מים מרובים ומיצי פירות וירקות 1-3 פעמים בחודש.
רוב הזמן החיים מתנהלים ע"י העדפות או אילוצים. החוכמה היא ללמוד להתאזן איתם וביניהם.